Исправак Четвртог школског писменог задатка
Још један писмени задатак је иза нас, а са њим оде још једна школска година. Тужно је што и правописне грешке не одоше са њима, или неку годину још пре. Упорни ви, упорна ја, па ко колико издржи
За почетак, опустите се мало уз ове предивне слике. Можда се и оне могу уклопити у свет Малог Принца
Последњи писмени задатак везали смо баш за овог радозналог дечака и његову радозналост и упорно трагање. Радује ме да сте запамтили да се сада име овог дивног дечачића пише великим словима. Што се тиче осталих правила, има времена – сва ваша радозналост по питању писмености осветлеће образ свима нама, једног дана
♣ ♣ ♣ ♣ ♣
Да почнемо од самог писца, што написа неко, од Антоана де Сента Егзиперија. Стварно се питам да ли читате свој задатак пре него што га дате мени да мучим муку с њим. Можда би вам лакше било да се пишчево презиме пише као некад, са цртицом. Али шта је, ту је. Морате запамтити: од Антоана де Сент Егзиперија. Кад смо код њега, био је учесник Другог светског рата (никако: другог светског рата). Почетно слово историјског догађаја пише се великим словом.
РАСТАВЉАЊЕ РЕЧИ – стара бољка Није ми тужно што погрешно растављате неке речи, али што погрешно растављате речи када је потребно знати само самогласнике (А, Е, И, О, У) и слоготворно Р…
гас-ио, објасн-ио, фењер-џија, пријат-ељ, пијан-ица, уп-ућене, тужн-ији, тол-ико, пред-ставља |
га-сио, об-ја-снио, фе-њер-џи-ја, при-ја-тељ, пи-ја-ни-ца, у-пу-ће-не, туж-ни-ји, то-ли-ко, пред-ста-вља |
♣ ♣ ♣ ♣ ♣
♣ ПИСАЊЕ ГЛАГОЛА ♣
Правила у вези са писањем глагола некако савладасмо, судећи по вашим задацима. Нажалост, још се у неким задацима може видети: ја би, волео би, ми би… Крајње је време да запамтите да је још увек једино исправно писати:
Што се тиче примера МИ ЋЕ МО… Стварно не знам шта бих рекла
Мушки род једнине у радном глаголском облику захтева А које неки од вас упорно игноришу. Да ли вам заиста не пара уши / боде очи: упозно, дошо, наишо, пито, испо?!
Можда намерно пишете неке глаголе да бисте ме наљутили?!
Упорно ми показујете да су научене лекције једно, а примењивање истих… Говорим о гласовним променама. ИЗЧЕЗАВАТИ, ПРЕТСТАВЉА, ОДПУТОВАО. За домаћи задатак!!!
Ако ви мени објасните примере СВАТИТИ и ТОНЕЋИ, обећавам да ћу ја вама објаснити по милионити пут зашто не смете писати ове глаголске облике тако како су написани.
И даље о писању глагола, али у спрези са одричном речцом НЕ. Докле?!
невидите, неда (Неда!), немисли, неможе, несхватају, нетреба, неугаси, несхватамо, неуспеш, неодустајте, непорастемо, незна, некажем, неосврћући се |
не видите, не да, не мисли, не може, не схватају, не треба, не угаси, не схватамо, не успеш, не одустајте, не порастемо, не зна, не кажем, не осврћући се |
О глаголу ТРЕБАТИ, другом приликом. И мени је досадило да понављам једно те исто. (глагол ТРЕБАТИ)
Сугласник Ј је правио проблем људима одвајкада, па ме не чуди да се и ви патите са њим. Али је једина разлика, и најважнија: толико пута смо поновили када се пише овај сугласник, а када је забрањено то чинити. Следеће примере процените сами:
- приатељство
- приатељ
- приатно
- издвоио
Или не можете без њега, као у примерима:
одлучијо, поверијо, пијо, напијо
|
♣ ♣ ♣ ♣ ♣
ПЛЕОНАЗМИ
Претпостављам да се добар број вас сећа овог појма. Али зашто упорно истрајава у њиховој употреби – не знам
Изаћи напоље је сигурно један од најчешће коришћених примера. Како ли неко може изаћи унутра, не знам Можда је довољно очигледан и пример: вратити се натраг. Покушајте да се вратите напред. Баш ме занима докле ћете стићи
♣ ♣ ♣ ♣ ♣
Спремите се да ми на часу објасните правила у вези са примерима ЈЕЛ и ДАЛ, а волела бих да чујем и логично објашњење за писање суперлатива: нај тужније, или компаратива вишљи и височији. Док размишљате о овим примерима, напишите следећи пример везан за управни говор. Не заборавите да постоје три модела управног говора: Мали Принц је упорно говорио нацртај ми овцу.
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ЗА КРАЈ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
Упркос овим грешкама, општи ми је утисак да сте на правом путу. Све бољи и бољи Уживајте у сликама које следе. Заслужили сте!