Субјекат
Појам субјекта ти је већ познат. Чисто сумњам да ћу ти ја много тога рећи новог. Или можда хоћу
Погледај:
- најчешће службу субјекта у реченици обављају именице, заменице или скупови речи (синтагме):
Милош вредно учи. (именица)
Он вредно учи. (заменица)
Вредни Милош учи. (скуп речи/синтагма)
- субјекат је, поред предиката, главни реченични члан;
- казује ко врши радњу у реченици.
- субјекат се добија на питања КО или ШТА; такав субјекат се зове ГРАМАТИЧКИ;
- овај реченични члан може бити и изостављен јер се подразумева;
Милош вредно учи.
Вредно учи. (субјекат је изостављен, а био би ОН)
- најчешће стоји на почетку реченице, али не мора да увек буде тако;
- једна реченица може имати више субјеката.
Опет размисли о реченици:
Милош вредно учи.
Знаш да је МИЛОШ у реченици субјекат. Сигурна сам да знаш и да је у номинативу. Тај номинатив има значење вршиоца радње.
А сада... Да ли ти је познат стих:
Вино пије Краљевићу Марко...
Препознајеш већ да је субјекат КРАЉЕВИЋУ МАРКО. А није у номинативу, већ је у вокативу. И то треба да знаш, граматички је субјекат и у вокативу, али само у народној епској поезији. Зашто? Одговор је лак. Због десетерца.
Из тога произилази следеће:
Ако не можемо добити на једно од два питања (КО или ШТА) и не налази се у народној епској песми, онда се зове ЛОГИЧКИ.
Да би ти било јасније, размисли о следећем примеру:
Нема више таквог пријатеља.
Јасно ти је да се овај субјекат не добија на питање КО или ШТА. Такав се субјекат зове ЛОГИЧКИ. Логички субјекти могу бити у генитиву, дативу и акузативу:
- Нема књиге. (генитив)
- Милени је тешко. (датив)
- Сашу је стид. (акузатив)
Ето, сад ти је јасно да субјекти могу бити ГРАМАТИЧКИ и ЛОГИЧКИ, а јасно ти је и како ћеш их разликовати.
Мала пауза
Одреди субјекте и њихову врсту у следећим реченицама:
- Нема Марка.
- Марко пије вино.
- Марка је стид.
- Он пије вино.
- Пије вино.
- Вино пије Краљевићу Марко.
- Марку је тешко.
НАПОМЕНА:
Постоје и реченице где заиста нема субјекта, али о томе више (ако си у седмом разреду и старији) – на следећој страни.
Ако би још да вежбаш, пронађи субјекте у следећим реченицама и одреди им врсту.
- Сунце уморно залази на крају дугог, летњег дана.
- На вратима учионице појавила се моја мама.
- Стефан спава.
- Он спава.
- Радити је корисно.
- Један је дошао.
- Млади су лепи.
- Снежана чита књигу.
- Сви ученици наше школе иду на излет.
- Ко се последњи смеје најслађе се смеје.
Ето, није страшно, зар не?