Субјекат

Појам субјекта ти је већ познат. Чисто сумњам да ћу ти ја много тога рећи новог. Или можда хоћу Wink

Погледај:

  • најчешће службу субјекта у реченици обављају именице, заменице или скупови речи (синтагме):

Милош вредно учи. (именица)

Он вредно учи. (заменица)

Вредни Милош учи. (скуп речи/синтагма)

  • субјекат је, поред предиката, главни реченични члан;
  • казује ко врши радњу у реченици.
  • субјекат се добија на питања КО или ШТА; такав субјекат се зове ГРАМАТИЧКИ;
  • овај реченични члан може бити и изостављен јер се подразумева;

Милош вредно учи.

Вредно учи. (субјекат је изостављен, а био би ОН)

  • најчешће стоји на почетку реченице, али не мора да увек буде тако;
  • једна реченица може имати више субјеката.

Опет размисли о реченици:

Милош вредно учи.

Знаш да је МИЛОШ у реченици субјекат. Сигурна сам да знаш и да је у номинативу. Тај номинатив има значење вршиоца радње.

А сада... Да ли ти је познат стих:

Вино пије Краљевићу Марко...

Препознајеш већ да је субјекат КРАЉЕВИЋУ МАРКО. А није у номинативу, већ је у вокативу. И то треба да знаш, граматички је субјекат и у вокативу, али само у народној епској поезији. Зашто? Одговор је лак. Због десетерца.

Из тога произилази следеће:

Ако не можемо добити на једно од два питања (КО или ШТА) и не налази се у народној епској песми, онда се зове ЛОГИЧКИ.

Да би ти било јасније, размисли о следећем примеру:

Нема више таквог пријатеља.

Јасно ти је да се овај субјекат не добија на питање КО или ШТА. Такав се субјекат зове ЛОГИЧКИ. Логички субјекти могу бити у генитиву, дативу и акузативу:

  • Нема књиге. (генитив)
  • Милени је тешко. (датив)
  • Сашу је стид. (акузатив)

Ето, сад ти је јасно да субјекти могу бити ГРАМАТИЧКИ и ЛОГИЧКИ, а јасно ти је и како ћеш их разликовати.

Мала пауза Laughing

Одреди субјекте и њихову врсту у следећим реченицама:

  • Нема Марка.
  • Марко пије вино.
  • Марка је стид.
  • Он пије вино.
  • Пије вино.
  • Вино пије Краљевићу Марко.
  • Марку је тешко.

НАПОМЕНА:

Постоје и реченице где заиста нема субјекта, али о томе више (ако си у седмом разреду и старији) – на следећој страни.

Ако би још да вежбаш, пронађи субјекте у следећим реченицама и одреди им врсту.

  • Сунце уморно залази на крају дугог, летњег дана.
  • На вратима учионице појавила се моја мама.
  • Стефан спава.
  • Он спава.
  • Радити је корисно.
  • Један је дошао.
  • Млади су лепи.
  • Снежана чита књигу.
  • Сви ученици наше школе иду на излет.
  • Ко се последњи смеје најслађе се смеје.

Ето, није страшно, зар не?