Исправак Четвртог школског писменог задатка

Да ли је пролеће утицало на мене или сте се ви заиста поправили – не знам, али број издвојених грешака, сложићете се, заиста је занемарљив. Просто ћете обратити више пажњу на назначене грешке, па у шестом разреду…

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Почела бих од РАСТАВЉАЊА РЕЧИ НА КРАЈУ РЕДА. Изненадили су ме мало ови примери, али – само их је три Smile Увек ме изнова изненаде идеје мојих ученика да поделе речи где им падне на памет.

м-алој

ма-лој

глед-ам

гле-дам

узбудљивиј-ом

уз-буд-љи-ви-јом

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

За писање одричне речце НЕ немате оправдање. Крајње време је да запамтите основна правила! Грешака је много више од наведених, али је интересантно да су све везане за писање глагола уз одричну речцу НЕ. По милионити пут, подсетите се и научите једном за свагда: Одрична речца НЕ.

незнам

не знам

неуспем

не успем

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Кад смо већ код глагола, и глагол ТРЕБАТИ не престаје да вам прави проблеме. Не може се рећи ТРЕБАЈУ ДА… Или је требало или треба да или требало би да… Више о томе > Глагол ТРЕБАТИ Smile

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Ах, та запета! Некако се изборисмо са њом, али и даље постоје ученици који, нећете веровати, почињу нови ред – запетом Frown Заиста недопустива грешка! Није ни много мања грешка ако не пишете запету испред везника А и АЛИ. Било како било, подсетите се: ЗАПЕТА Smile

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Приметила сам да неки ученици имају проблема када пишу неке речи, а нису начисто да ли се пишу спојено или одвојено. Најважније је да знате шта желите да кажете. Обратите пажњу на издвојене примере:

И АКО ≠ ИАКО

  • Иако волим да читам, не читам довољно.
  • И ако не дођем у школу, научићу нову лекцију.

ДАЛИ ≠ ДА ЛИ

  • Дали су јој књигу. < глагол ДАТИ
  • Да ли су јој дали књигу? < упитна речца ДА ЛИ

У БУДУЋЕ ≠ УБУДУЋЕ

  • У будуће догађаје се не може завирити. (у + придев БУДУЋИ)
  • Убудуће морате више учити. (прилог за време)

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Мало ме забрињава појава писања великог слова када никаквог оправданог разлога за то немате. Некако научисмо основна правила и, хвала Богу, не грешите више у анализираним примерима. Међутим…

Знам да нема ђака који не воли своју учитељицу, радо је се сећа и поштује је, али заиста нема разлога да у средини реченице ова заједничка именица почиње великим словом Frown На другој страни – математика. Она можда представља муку за многе школарце и јесу у страху велике очи, али опет нема разлога да се у средини реченице име овог предмета пише великим словом.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Свака част за употребу речи МИЛЕНИЈУМ, али зашто, зашто без Ј?! Можда не би било лоше да провежбате писање овог сугласника. Вежбање можете преузети са стране: Писање сугласника Ј (вежбање)

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Скренула бих вам пажњу на писање следећих речи и израза:

  • Ни дан-данас ми није јасно како се у ученичким задацима нађе написано: дан данас. О овој појави у Правопису пише у делу о удвојеним прилозима који се увек пишу са цртицом (не са цртом!). Обрати пажњу: кад-тад, како-тако, тамо-амо, горе-доле. Тако се пише и: дан-данас (исто што и: још и данас), дан-ноћ, дању-ноћу, дан-дањи, дан-данашњи. Али пази сад: до дана данашњег.
  • Пронашла сам и једну занимљиву синтагму: небеско небо Frown Шта је аутор хтео да каже, не знам, али какво је то небо, не могу ни претпоставити. Можда је плаветно или бескрајно или…
  • Обрадовала ме је реч ИМПРЕСИВНА у једном задатку, али морам искористити прилику и нагласити да се не сме писати ИНПРЕСИВНА. О чему је реч? Јасно ти је да је ово придев од позајмљенице ИМПРЕСИЈА што значи утисак.  Морате знати да се у позајмљеницама пише и изговара М испред Б и П када се те речи преузимају из изворног језика. Обрати пажњу:

-      М испред Б: амбиција, симбол…

-      М испред П: империја, имперфекат, импресија, импулс…

И од овог правила има изузетака Smile Пише се ИНПУТ (енглеска реч која означава податке који се уносе у рачунар) или градови Нирнберг и Канбера.

И да, да не заборавим: мало-мало, па рођендан. Са рођенданима и БОМБОНЕ Smile Никако БОНБОНЕ!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Скренула бих вам пажњу на чести спој у вашим задацима: деца и људи. Па не беше ли да су и деца људи?! Или грешим Smile Било како било, или људи или деца и одрасли, ако баш морамо да се разликујемо Smile

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

И, драги моји, за крај: ћирилица и латиница. Добро је бар што не користите ‘шишану’ латиницу; бар је не користи већина вас Smile

Откуд вам само идеја да напишете TV пренос или TV емисија?! Пише се: телевизијски пренос (ТВ пренос) и телевизијска емисија (ТВ емисија).

Како бисте провежбали, урадићете следеће задатке у свескама за домаћи рад:

1. Напиши следеће речи писаним словима ћирилице:

  • Издавачко предузеће „Грађевинска књига”
  • Краткометражни филм

2. Напиши следеће речи писаним словима латинице:

  • Удружење грађана „Здрав живот”
  • „Књига о џунгли”

3. Подвуци речи које се исто пишу великим штампаним ћириличким и латиничким словима: МАРКО, МАЈКА, МЕТАК, МОТОР, МОСТ, МОМАК, МЕНТА.

4. Назначена ћириличка слова замени штампаним латиничким словима:

Дечак није био усамљен јер је за рођендан добио пса Џекија, који има белу њушку.

5. Препиши штампаним латиничким словима народну загонетку, као и њено решење:

Један отац има хиљаду синова, па свима купио шешир, а себи не може.

Већ ти је јасно да до решења ове загонетке мораш самостално доћи Smile

ЗА ДРУГИ ЧАС

Било би лепо да и другима покажете колико сте писмени, а уједно да им пружите прилику да науче нешто. Правићете пано! Осмисли шта ти можеш припремити за тај час и понеси све што је потребно за израду. Пано ће стајати на видном месту, па…

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥