Потенцијал
Већ смо се договорили да напишеш три реченице у којима ће бити исказане неке твоје жеље. А сада прочитај песму Јована Јовановића Змаја „Кад би”, па размисли о глаголским облицима коришћеним у твојим реченицама и о глаголским облицима које је користио песник.
Кад би
Кад би јелен имао крила,
то би брза птица била.
Кад би лутка знала шити,
могла би ми шваља бити.
Кад би хлебац падао с неба,
свак би имао колико треба.
Кад би млеком текла Сава,
сир би био забадава.
Кад би увек био мај,
пећима би био крај.
Кад би Дунав био врео,
свак би рибље чорбе јео.
Кад би... али што не може бити,
о томе немој говорити!
Јован Јовановић Змај
Да ли песник и ти на исти начин исказујете жеље?! Обрати пажњу на песникове речи:
- БИ ИМАО
- БИ БИЛА
- БИ ЗНАЛА ШИТИ
- МОГЛА БИ БИТИ
- БИ ТЕКЛА
- БИ БИО
- БИ БИО ВРЕО
- БИ ЈЕО
Мислим да су ти сада основне карактеристике потенцијала јасне:
Надам се да је већ примљено к знању да се при грађењу овог облика у трећем лицу множине не употребљава облик БИШЕ већ БИ.
Треба ли да те подсетим да је реч о глаголском начину, а оне о глаголском времену?!
Још једном:
Зашто је потенцијал лични и сложени глаголски облик?
Поред жеље и могућности, овим глаголским обликом могу се исказати и намера и услов. Упореди следеће примере:
- Радо БИХ ИШЛА на рођендан. – жеља
- Ти БИ ДОШЛА и да те нисам звала. – могућност
- Да БИСТЕ УСПЕЛИ, морате више радити. – намера
- Ако БИСТЕ више УЧИЛИ, ДОБИЛИ БИСТЕ боље оцене. – услов
Да утврдимо!
ПОТЕНЦИЈАЛ или МОГУЋНИ НАЧИН је глаголски облик за означавање говорниковог става према МОГУЋНОСТИ, ЖЕЉИ и НАМЕРИ да се радња врши и изврши, односно, према УСЛОВУ под којим би се радња могла извршити.
ЗАДАТАК ЗА ТЕБЕ: Промени глаголе ЧИТАТИ, СЕСТИ, ИЋИ и РАДОВАТИ СЕ кроз потенцијал.
Много је жеља око нас, па није чудо да се потенцијал често налази и у поезији. Поред Змаја, потенцијал су користила и ова два песника:
- „Кад би јастуци проговорили, о томе шта неко сања и кује…” (Мирослав Антић)
- „Кад би мени дали један дан, ја га не бих потрошио сам…” (Брана Црнчевић)
Подсети се стилова и начина изражавања, па посебно размисли о новинарском (публицистичком стилу), па се онда сети телевизијских реклама Верујем да не обраћаш пажњу на глаголске облике који се користе у њима. Сигурно не знаш да се у њима најчешће користе баш потенцијал и императив. Смисли разлоге за њихову употребу у рекламама, па ћеш нам на часу рећи
Препознајеш ли неку од ових реклама? Ако их не препознајеш, онда запиши оне које су сада често на телевизији, па ћемо о њима причати на часу.
- Велика опрема за малу цену. Посетите TOYOTA салон!
- Да ли бисте желели да ваша кућа блиста? Зато користите PRONTO спреј!
- Да ли бисте желели да се ујутру пробудите без нових уједа комараца? Реците СТОП! Употребите RAID!
- Да ли бисте желели нови мобилни телефон. Посетите МТ:С и ваша жеља је остварена!
- Донеси нам велику порцију свињских ребараца и WEIFERT из 1722. године.
- Како ћете данас куповати? Куповаћете из ваше фотеље! Најбржи и најлакши начин куповине: позовите одмах TOP CHOP!
- Не прихватајте ништа мање од јединственог реског укуса Швепса!
- Попиј Фанту, остани BAMBOCHA!
- Постаните корисник најбоље кабловске телевизије. 20 % попуста СББ
- Само на каналу ФИЛМ + погледајте филмове свих времена!
- У биоскопу од 1. фебруара погледајте филм „Црни Груја и камен мудрости”!
- Упознај COCA-COLA страну живота!
- Шта бисте учинили за 50 000 евра? Народна лутрија Србије
Кад већ имаш толико задатака о којима треба да размислиш, обрати пажњу на латиничне делове у овим рекламама, па се спреми да и то томе кажемо коју реч на часу.