ПЕСМА О ПЕСМИ - Јован Јовановић Змај
Јован Јовановић Змај је твој стари знанац.
Рођен је у Новом Саду 24. 11. 1833, а умро је у Сремској Каменици 3.6.1904. године.
Сећаш се његове куће? Верујем да се и сада сећаш речи о његовој породичној трагедији О детаљима ћемо причати на часу.
Битно је да знаш да је Јован Јовановић Змај један од најзначајнијих српских песника и да његова дела припадају књижевном правцу који се зове РОМАНТИЗАМ.
О његовом књижевном раду нисмо причали много, али се сигурно сећаш песме „Ала је леп овај свет”. Реч је о веселој песми. Према теорији књижевности реч је о дитирамбу.
Помињали смо песме „Мали коњаник”, „Таши, таши” и „Зека, зека из јендека”. Ако желиш, поред ових, прочитај и друге Змајеве песме:
ЗАНИМЉИВОСТИ
- Сремска Каменица је у Змајево време припадала Хабзбуршкој монархији.
- Сремска Каменица се некада звала Змајева Каменица. Разлог сигурно знаш
- У Сремској Каменици је упознао своју будућу жену – Ружу Личанин.
- Познате су му збирке „Ђулићи” и „Ђулићи увеоци”. Ђул значи ружа. Реч је о турцизму.
- Постојала је новчаница од петсто милијарди динара са ликом Јована Јовановића Змаја.
- Постојала је и поштанска марка са ликом Јована Јовановића Змаја.
- У Змајеву част, и данас постоје „Змајева награда” и „Змајеве дечје игре”.
Ако желиш, можеш се потрудити и пронаћи целу песму. Ако не желиш, сасвим је довољно да се упознаш са садржајем одломка
ОДЛОМАК
Какви су ти утисци? Које је осећања пробудила ова песма у теби? Шта ти је у њој посебно занимљиво?
МАЊЕ ПОЗНАТЕ И НЕПОЗНАТЕ РЕЧИ
- БЛАЖИТИ - ублажити, олакшати муку
- КЛОНУТИ – изгубити снагу, занемоћати
- СНАЖИТИ – ојачати, оснажити, дати веру и снагу
- ДРУКЧЕ – другачије, друкчије
- МЕЛЕМ – лек
- СКРОТИТ’ – укротити, обуздати
- БОГОДАНА – богом дана; од бога дата; изванредна
- ТАКА – таква
- МИРИ – мирише (архаизам)
- ЊИЈА – њише (архаизам)
- СКВРНУТИ – оскрнавити, унизити, понижавати
Књижевни род: лирика / лирска поезија
Књижевна врста: лирска ауторска песма; мисаона (рефлексивна) песма
Мисаона (рефлексивна) песма – лирска песма у којој песник износи своја осећања (рефлексије) (мисли) поводом мисли о свету и животу које га заокупљају (о љубави, слободи, пријатељству и слично).
Тема ове песме је сама песма и њена вредност за сваког човека.
Идеја песме је песникова жеља да се захвали песми за све добро које је подарила човеку и народу.
Поруке песме су:
- Песма нас је одржала, њојзи хвала!
- Песма блажи и снажи. Ори се тамо „где су људи добре ћуди” и стиже тамо „где утехе нема друге”.
- У песми љубав влада, цветак вере, мелем нада.
- У песми нема мржње; негујмо је јер је – света, чиста као звезда, богодана племенита, обасјана, истинита.
- Песма мора потећи из срца јер је светиња.
- Песма духовно испуњава човека, прати га свуда, у свакој ситуацији.
- Песма је очувала појединца и народ и захваљујући њој побеђена су многа зла.
Сети се шта је ВЕРСИФИКАЦИЈА.
ЈЕЗИЧКО-СТИЛСКА АНАЛИЗА ПЕСМЕ
- ЕПИТЕТИ: мајско (цвеће), љута (тигра), пуста (игра), здрава (срца)
- ИНВЕРЗИЈА: цвеће мајско, срца здрава
- ПЕРСОНИФИКАЦИЈА: песма збори, љубав влада.
- ПОРЕЂЕЊЕ: песма је чиста… баш к’о звезда, у висини / што се блиста.
Сети се како се дели књижевност према облику, а онда размисли о улози поезије и њеном утицају на читаоце/слушаоце.
Неке разлике између поезије и прозе:
ЗАДАТАК ЗА ТЕБЕ:
- Препиши писаним словима латинице ову песму у свесци за домаћи рад.
- Осмисли други назив за ову песму.
То није све Изабери један од понуђених задатака:
- Напиши краћу причу по мотивима из ове песме.
- Осмисли стрип са што више слика. Наравно, према овој песми. Смисли дијалог и не заборави облаке