БАЈКА О ЗРНУ ПЕСКА - Стеван Раичковић

Стеван Раичковић је српски књижевник с ким ћеш се више пута дружити. Пред нама је и његова песма „Лето на висоравни”, а ти увек можеш уживати и у другим његовим делима Smile

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Шта знаш о бајци? Сети се неке бајке. Како се бајке деле према аутору?

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

БАЈКА О ЗРНУ ПЕСКА

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Већ знаш да је реч о епици или епској поезији према књижевном роду, а према књижевној врсти – о ауторској бајци.

Јесмо ли анализирали још неку ауторску бајку? Наравно да се сећаш дела „Небеска река” Гроздане Олујић Smile

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Zrno peska 1

Јасно ти је да ову бајку можеш лако поделити на целине. Осмисли наслов свакој целини.

У оквиру сваке од њих има много тога о чему се може размишљати. Задаци који су пред тобом само су делић метафора које се крију у овом делу. Откуд метафора? После првог читања овог дела јасно је да је главни лик зрно песка, а мисли се на човека. Подсећа ли те ова тврдња на неку књижевну врсту о којој смо већ разговарали? Мисли се на човека уопштено, а самим тим и на појединца.

Па да почнемо Smile

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

ПРВА ЦЕЛИНА

Zrno peska 2

  • Зашто радња ове бајке почиње баш у пустињи?
  • Шта представља пустиња за зрно песка?
  • Шта мислиш о изразу „малено зрнце”? Smile
  • Објасни значење синтагме „мукла тишина”.
  • Зашто је ова тишина трајала данима, месецима, годинама и вековима?
  • Размисли о старосној доби зрна песка када је почело да размишља.
  • Која стилска фигура преовладава у овој целини?
  • Насликај прву целину на папиру А 4 формата. Можда ће главни лик нешто мислити или говорити?

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

ДРУГА ЦЕЛИНА

Zrno peska 3 

  • Шта све може представљати пустињски ветар?
  • Објасни реакцију малог зрна кад је почео пустињски ветар.
  • Знаш ли шта је оаза? Размисли о пренесеном значењу поменуте оазе.

Zrno peska 4

  • Шта представљају шумови?
  • О којој је стилској фигури реч у изразу „клокотање извора”?
  • Замисли ову оазу и насликај зрно песка у њој. На другом папиру А 4 формата Smile

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

ТРЕЋА ЦЕЛИНА

Zrno peska 5

  • Зашто зрно песка почиње да мисли о другачијем животу?
  • Колико сада година има мало зрно?
  • Осмисли детаље тог ‘другачијег живота’.
  • Размисли о значењу израза: рој слика и рој инсеката.
  • Насликај ту сићушну главу у којој се роје слике.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

ЧЕТВРТА ЦЕЛИНА

Zrno peska 6

  • После обичног пустињског ветра, јавља се страшни ветар (олуја). Шта све може представљати овај ветар?
  • Зашто се зрно песка налази баш на дну мора?

Zrno peska 7

  • Шта значе речи ВИТЛАТИ и ПУЧИНА?
  • Препознајеш ли стилску фигуру у примеру: МОРСКА ПУЧИНА и ДНО МОРА?
  • А стилску фигуру у изразу ХУКА ТАЛАСА?
  • Илуструј и четврту слику: зрно песка у мору.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

ПЕТА ЦЕЛИНА

Zrno peska 8

  • Објасни метафорично значење израза ВОДЕНЕ СТРУЈЕ.
  • Сложићеш се да приказана дуга вожња и није нешто Smile Протумачи пренесено значење те дуге вожње и живота у великом граду, великој улици.
  • Зашто се сићушно зрно смеши док ослушкује жамор велеграда?
  • Колико је сада старо зрно песка?
  • Шта представљају изгужване хартијице на асфалту којима писац завршава ово дело?
  • Зашто је ветар весео? Шта представља ветар?
  • На петом папиру насликај крај овог дела.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

А онда… Спој свих пет слика и направљени стрип донеси у школу Smile

 ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Zrno peska 9

ЗАДАЦИ

  • Бајка представља спој реалних и фантастичних мотива. Осмисли списак ових мотива.
  • Одреди тему и идеју овог дела.
  • Смисли бар пет порука овог дела.

За крај Smile

  • Замисли да си на месту сићушног зрна песка. Опиши своје поступке и размишљања.
  • Имаш ли поруку за ово зрно песка?
  • Замисли да си ветар из ове ауторске бајке. Подели са нама своје мисли о овом зрну песка.
  • Размисли о значају промена у животу, али своје размишљање повежи са овом бајком.
  • Ко не ризикује тај не добија. Шта мислиш о овој изреци? Дефиниши реч РИЗИК.
  • Можда би ти више по вољи био другачији крај ове бајке. Осмисли га, а своју идеју подели са нама Smile

 ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Ако ти се допала ова бајка, прочитај још једну:

Бајка о цветовима и дуги

Zrno peska 10

Ако ти се допала и ова бајка о цветовима и дуги, једино преостаје да пронађеш и друге бајке Стевана Раичковића. Не мораш читати „Бајку и дечаку и месецу” јер ћемо је анализирати у шестом разреду Smile Прочитај наслове који те чекају у Раичковићевој књизи „Мале бајке” па трк по књигу!

Бајка о…

  • … галебу
  • … скитници и мравима
  • … Тадији
  • … рибици и птици
  • … ветрићу
  • … ливади и скакавцима
  • … бундеви
  • … аласу
  • … пужу голаћу и пужу с кућицом
  • … Орашку
  • … ковачу и ланцу
  • … стабаоцу
  • … вртачи
  • … човеку који је обишао земљину куглу
  • … понорници
  • … белом коњу
  • … храсту

Желиш ли више да сазнаш о овим бајкама, прочитај текст Предрага Спасојевића.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤