ПОЉЕ - Јован Дучић

Јован Дучић

Рођен је у Требињу, 5. фебруара 1871. (Пронађи на карти место песниковог рођења, а било би лепо да нам нешто кажеш о том месту Smile). Бавио се многим пословима док није отишао у Америку, где је и умро 7. априла 1943. године. Последње дане провео је у Герију, у америчкој држави Индијани.

Оставио нам је бројне песме, те је као песник и најпознатији. Наравно, писао је и друге књижевне врсте попут есеја, путописа, огледа…

Polje 1


Иза њега остала је и једна занимљива реченица: „Песниково је дело увек једно усамљено острво, које изгледа да има своје сопствено небо и сопствено сунце, на чијем осветљењу зрачи његова сопствена лепота”. Покушај да објасниш значење ове песникове мисли.


Песма је већ прочитана, сигурна сам, али неће сметати ако је прочиташ још једном Wink

ПЕСМА


Polje 2


Сигурно у песми има речи које ти нису баш најјасније. Претпостављам да те збуњују речи које сам навела. Покушај да их објасниш користећи додатну литературу ако је то потребно. Обавезно наведи коришћене изворе.

ЈЕЧАМ

ЖЕЛЕЗО

МИНУТИ

ЦВРЧАК

ТОПОЛА

ЈАСТРЕБ


Након читања песме, сигурно ти је доживљај везан и за неко годишње доба. О ком је годишњем добу реч?

Можда се неко од твојих другара из одељења спрема за прославу свог рођендана. Спремаш ли им поклон Smile? О којим је ученицима реч?


Упореди ову песму са спасовским народним лирским песмама. Искористи прилику да се подсетиш одлика ових песама. /Погледај страну ОБРЕДНЕ ЛИРСКЕ НАРОДНЕ ПЕСМЕ./


Према књижевном роду, песма је одређена као лирско дело. Књижевна врста је такође јасна, судећи према описима. Реч је, наравно, о описној или дескриптивној песми. Можеш покушати да представиш свој доживљај и слику ове песме. Уживаћемо у нашем новом паноу Smile!

И да, подсети се тумачења књижевног термина – описна или дескриптивна песма.

Одреди тему ове песме. Верујем да ово и није неки задатак за тебе Smile.

Идеја песме је везана за песников доживљај поља. Са нама је поделио своју слику и подстакао нас на размишљање о пољу, о нечему на шта обично немамо времена да мислимо.

Поруке ове песме су:

  • Природа је чудо коме се треба дивити у сваком годишњем добу.
  • Срећан је човек који свој унутрашњи свет може надоградити уживајући у природним лепотама.
  • Свет око нас је онакав како га ми видимо.

Песма има и других порука. Твој је задатак да напишеш бар још две.


Главни мотив песме је поље. Јасно нам је још из самог наслова. Покушај да откријеш и друге мотиве.


Сети се шта је ВЕРСИФИКАЦИЈА. Сада ти је лако да одредиш версификацијске елементе ове песме.

Размисли шта је рима. Знаш ли неки синоним за реч РИМА. Размисли о којој је врсти риме реч у овој песми, а онда се сети и других врста које знаш.

  • ЕПИТЕТИ– јечмена, сунчана, врела, прашљив, железну, сунчев, вечите
  • ОНОМАТОПЕЈА– цврчак, крик
  • ПЕРСОНИФИКАЦИЈА / МЕТАФОРА – „железну жицу цврчак суче”, „крик вечите глади”
  • ИНВЕРЗИЈА – поља зрела; купина сунчана, врела; јастреб млади (млад / млади)
  • ЗАНИМЉИВ ПРИДЕВ – прашљив
  • ЗАНИМЉИВИ ГЛАГОЛИ – сукати, минути

Стилске фигуре су пронађене, али остаје да се подсетиш дефиниција наведених стилских фигура.


Шта мислиш о Дучићевим речима које следе?

Само људи изузетних врлина не јуре за друштвом и могу да живе усамљени.


Пред сам крај, напиши своје утиске о овој песми. Или, остави коментар Smile


А за сам крај, преузми овај документ у ПДФ-формату и УЖИВАЈ Smile Smile Smile