ДЕЧАЦИ ПАВЛОВЕ УЛИЦЕ - Ференц Молнар

Decaci Pavlove ulice 1

Ференц Молнар је рођен 12. јануара 1878. у Будимпешти. Већ са 18 година постаје радо читан новинар. Најуспешнији је у драмама. Време је показало да је од свих његових дела најтрајнији управо овај роман. Умро је 1. априла 1952. године као емигрант у Њујорку.

Знаш ли шта значи реч ЕМИГРАНТ?


ДЕЧАЦИ ПАВЛОВЕ УЛИЦЕ


Сигурно знаш да је роман настао давне 1907. године. Прво је објављиван у новинама, у наставцима. Decaci Pavlove ulice 2

Књига није само плод пишчеве маште, већ је заснована на његовим доживљајима из детињства. У његово време није било дечјих игралишта и слободног кретања, већ су се деца играла на улици. Тако је и он са својим друговима проводио време у дрвари у Павловој улици. Сигурно се сећаш дечака који вири кроз ограду. Већ знаш да је реч о малом Ференцу Молнару.

Покушај да протумачиш наслов романа. Да ли би неки други наслов, по твом мишљењу, више одговарао садржају?

Верујем да се и теби десило да се досађујеш на часу, додуше, не на часу хемије :)

Весела мађарска песма чула се с улице што описане дечаке додатно подстиче на тајно договарање о састанку после школе.

У овом, уводном, делу помиње се и реч ВЕРГЛ.

Знаш ли шта је то?

Дечаци су уживали у времену проведеном заједно. Често су се играли кликерима, што је неминовно водило до свађа, па и крађа. Јачи је узимао кликере слабијима.

Звучи ли ти познато :)?

Сама радња романа дешава се у Будимпешти, главном граду Мађарске. И то у Павловој улици.

Уживај у сликама Будимпеште на страни: Budapest.

Крај је деветнаестог века, тачну годину не знамо, али из књиге сазнајемо да се радња дешава у марту. Помиње се топли мартовски дан.

Дечаци су подељени у две супарничке групе и боре се за територију. Дечаци као и сви други дечаци: опонашају одрасле, али се везују и за јунаке романа које су читали :) (Можда се по томе и разликују од данашњих дечака?!)

Долази и до ратовања. Сећаш ли се повода за сукоб међу дечацима?

Интересантна су правила која су дечаци установили. Обрати пажњу: нису се тукли стварно, већ су користили пешчане бомбе, рвање и борбу копљем. Строго је било забрањено да двојица нападну једног. Шта мислиш о овим правилима?

Нажалост, роман се завршава смрћу најхрабријег дечака…


У роману се налази десет поглавља. Покушај да издвојиш композиционе целине, редом којим то обично чинимо кад је реч о епским или драмским књижевним делима:

УВОД (ЕКСПОЗИЦИЈА)

ЗАПЛЕТ

КУЛМИНАЦИЈА (ВРХУНАЦ)

ПРЕОКРЕТ (ОБРТ) (ПЕРИПЕТИЈА)

РАСПЛЕТ

КЊИЖЕВНИ РОД – епика / епска поезија

КЊИЖЕВНА ВРСТА – дечји авантуристички роман

ТЕМА романа је борба две групе дечака за територију и превласт.

ИДЕЈА романа је пишчева жеља да се подсети свог детињства, али и да забави и поучи најмлађе читаоце.

ПОРУКЕ романа су:

  • Ни дечје игре нису увек безазлене. Очас посла могу постати опасне, са озбиљним последицама.
  • Ниједан разлог није оправдан при деоби деце у групе.
  • Проблеми се решавају разговором и договором.
  • Ни дечји ратови нису игра.
  • Физички слабије од себе не смемо малтретирати и понижавати.
  • Пријатељство је једна од највећих животних вредности.
  • Пријатељи се не бирају према спољашњим обележјима већ према врлинама које их красе.

Смисли и ти бар још две поруке.


Decaci Pavlove ulice 3

ДЕЧАЦИ 

У роману се не појављује ниједна девојчица, али су зато дечаци, главни јунаци у овој књизи, итекако занимљиви у описаним догађајима.

Подељени су у две групе:

  • група са зелено-црвеним капама
  • група Црвене кошуље.

Можеш ли објаснити значење зелено-црвених капа и црвених кошуља?

Decaci Pavlove ulice 4Вођа прве групе је четрнаестогодишњи Јанош Бока. Постао је вођа са чак 11 гласова. Дечаци су га изузетно ценили јер је у свим ситуацијама био изузетно домишљат и разуман.

Вођа Црвених кошуља био је Фери Ач. Познат је по свој храбрости, али и праведности. Поштује истрајне и одане, па и кад припадају непријатељском табору, а спреман је и да казни своје чланове ако то заслуже.

Најхрабрији дечак је Ерне Немечек. Мали плавокоси дечак, мршав и слабашан, сматран је најслабијим те као такав има улогу редова. Међутим, испоставља се да је најхрабрији. Од редова напредује до капетана, али му ова нова улога више ништа не значи јер умире од запаљења плућа.

Међу дечацима су и два брата, браћа Пастор. Изразито су осликани као негативни ликови којима насиље није страно, а поготово су такви према слабијима од себе. Писац их описује као црне и стално намргођене, а притом каже да их нико никада није видео насмејане. Општа карактеристика браће Пастор је у пишчевим речима: „Њих се ваљало бојати”.Decaci Pavlove ulice 5

Као негативни појединац, издвојен је Деже Гереб. Размажен дечак из господске куће, био је Бокин најбољи друг. Оптерећен је сујетом, што се посебно одражава у његовој жељи да буде вођа. Потенцијални је вођа, али добија само три гласа и та га ситуација окреће против Боке. Толико далеко иде да прелази у дружину Ферија Ача. Показује својим делом да је прави слабић, а не схвата да га презиру  и садашњи и некадашњи другови. Једном речју – издајник, а издајнике нико не воли. Само Бокино велико срце може да опрости овај грех. Прима га поново у дружину, а члановима забрањује и разговор о Геребу.

Отвори књигу :) и пронађи описе ових дечака.


Decaci Pavlove ulice 6

Пусти машти на вољу!!!

  • Замисли да си у Будимпешти, новинар си познате телевизије и задатак ти је да снимиш емисију о овим дечацима. Шта би их питао? Уједно претпостави и њихове одговоре.
  •  Сложићеш се да је најупечатљивији Немечеков лик. Замисли да си аутор овог романа. Да ли би лик Немечека остао исти? Образложи свој одговор.
  • Сасвим је довољно ликова у овом роману. Ипак, покушај да уведеш сасвим нови лик. Дај му име, опиши га, осмисли његове поступке у контексту самог дела…
  • Претпостављам да ти се не допада крај романа. Исувише је тужан. Осмисли другачији крај романа и подели своју идеју са нама.
  • Данашње време је донело неке нове игре, али суштина детињства остаје иста. Покушај да ‘преселиш’ ове дечаке у данашњицу.
  • Читали смо и друге романе у којима смо упознали занимљиве дечаке и девојчице, уживали у њиховим авантурама, радовали се и патили са њима. Подсети се тих романа и нађи спону која везује те романе са овим.
  • Свако књижевно дело поучава читаоце; ликови у њима својим поступцима и размишљањима поручују нешто. Твој је задатак да поручиш нешто овим дечацима. Можеш посаветовати сваког дечака појединачно, али можеш посаветовати и чланове обе групе у целини.
  • Обележи пасусе, реченице, речи који су ти били најзанимљивији. Објасни зашто су ти баш ти делови привукли пажњу.
  • Замисли да се овај роман тек појавио, а ти си књижевни критичар. Напиши неколико реченица о овом роману којима ћеш критички приступити садржају романа.

Чисто да створите слику Wink

Дечаци Павлове улице

(Јутјуб - мађарски језик)


Верујем да нема ученика коме се овај роман није допао. Зато се ученицима допада и роман Глас дивљине” Џека Лондона :)


Чини ми се да уз ово дело иде и садржај документа коју можеш преузети.

И размислити :)