СЕДЕФНА РУЖА - Гроздана Олујић

Сећаш ли се бајке „Небеска река”? И ондашња јунакиња је за нечим чезнула. Сећаш ли се за чим? Где је она желела да отпутује?

Као што видиш, са Грозданом Олујић, савременом српском књижевницом, не срећеш се први пут. Рођена је 1934. године у Ердевику, у Срему.

 Sedefna ruza 1

Познате су многе њене бајке, а захваљујући Антологији српске књижевности, можеш прочитати:

  • Небеска река и друге бајке;
  • Седефна ружа и друге бајке.

У случају да желиш да прочиташ још неку њену књигу, можеш прочитати књигу „Звездане луталице”. Познати су јој и романи: „Излет у небо” и „Не буди заспале псе”. У осмом разреду ћемо анализирати њен роман „Гласам за љубав”. Сигурна сам да ће ти се тај роман изузетно допасти Smile


СЕДЕФНА РУЖА

Верујем да ти се ова бајка допала као и она из петог разреда. Претпостављам да те може збунити значење неких речи:

  • ГОРДОСТ – понос, поноситост; охолост, сујета
  • ЈАТИМИЦЕ – у јату, у великом броју
  • КОМЕШАТИ – покретати у разним правцима, чинити покрете неких делова тела, померати
  • ЉЕСКАТИ СЕ – блистати, сијати, блескати
  • ХРЛИТИ – журно и радосно ићи, хитати, журити
  • СЕДЕФ – сјајни, блистави унутрашњи слој љуштуре неких шкољки

„Прелепе сребрнасте боје унутар ове шкољке потичу од врло танких слојева чврстог минерала – седефа. Сваки слој одбија светлост, а одбијени зраци међусобно се слажу и праве боје. Боје које се виде зависе од угла под којим се гледају. Ако се глава помери, боја ће се променити, а могу и сасвим да нестану”.

„Светлост”, Дејвид Барни

Верујем да ти није било тешко да уочиш да у овој бајци нема психолошке карактеризације главних ликова већ се јасно уочавају устаљени типови понашања и устаљени ликови. Чудесних елемената, наравно, има. Па каква би то бајка била да их нема Наравно, и у овој бајци су истакнути добро и зло.

Па у чему је разлика?

„Седефна ружа” је по књижевној врсти уметничка бајка. Књижевни род можеш самостално одредити, а онда следе:

ЗАДАЦИ

Уочи карактеристике по којима се уметничка бајка разликује од народних бајки.

Потом размисли о крају ове бајке. Да си у могућности да напишеш крај, да ли би и твој крај био исти? Како би требало, по твом мишљењу, да се заврши ова бајка?

Претпостављам да ти неће бити тешко да одредиш тему бајке. Што се тиче идеје, јасно ти је да је ауторка желела да истакне лепоту, али и чежњу за лепотом. Поруке ове бајке  су многобројне. Осмисли бар три.

Већ знаш ко је приповедач или наратор у овој бајци, па одреди у ком је лицу исприповедана. Наравно, следи и питање Зашто?

На основу садржаја, осмисли композициони план овог дела. Сећаш се, пет целина Smile

Размисли о значењу следеће реченице: Ова бајка говори о настанку и животу уметничког дела, о уметнику и његовом односу према свом делу, наравно, посредно. Слажеш ли се са том тврдњом? Било да се слажеш, било да се не слажеш, образложи свој одговор.

Задатак за девојчице:

Пронађи у бајци и испиши речи којима се описују лепоте морског дна. По могућству треба издвојити и карактеристичне стилске фигуре, на пример: као сребрне стреле летела су јата риба (поређење).

Задатак за дечаке:

Пронађи у бајци и испиши речи којима се описују лепоте Горњег света. По могућству треба издвојити и карактеристичне стилске фигуре, на пример: облаци који плове високим плавим небом (епитети).

Пред сам крај Smile

Сети се о чему је реч у овој бајци па објасни и дочарај потребу човека да у животу чезне и тежи ка нечем што је од њега удаљено и што је можда неостварљиво.

И за сам крај Smile

Напиши наслове неколико бајки које су ти посебно остале у сећању и напиши поред сваког наслова да ли је реч о народној или о ауторској бајци. Потом напиши неколико главних карактеристика бајке у општем смислу.