ГЛАСАМ ЗА ЉУБАВ - Гроздана Олујић

Smile Smile Smile

ГЛАСАМ ЗА ЉУБАВ


Са Грозданом Олујић другујеш већ дуго. Сети се:

Има ли неке везе између ауторкиних анализираних дела и овог романа? Образложи свој одговор.

 Glasam za ljubav 1

Гроздана Олујић је рођена 1934. године у Војводини. Поред писања, бави се и преводилачким радом. Добитник је НИН-ове награде 2009. године за роман „Гласови у ветру”. Написала је и романе „Дивље семе”, „Не буди заспале псе”…

 Glasam za ljubav 2

Овај роман је написан 1963. године и има десет поглавља.

Наслов романа

Сети се, на писменом задатку, на тему о гласању, Слободан је написао да гласа за љубав и добио је „кеца”. Још један се писмени задатак помиње. Сећаш ли се о ком је писменом реч? Слободанов отац, професор, прегледао је писмени где мајка није мајка. Слободан је, наравно, запамтио овај писмени.

Радња романа

Радња романа везана је за Караново. Реч је о малој средини, на први поглед незанимљивој, на реци Тиси. Река Тиса је представљена као велика кап живе: светла, изнутра покретна, сва растопљена на сунцу.

 Glasam za ljubav 3

Време дешавања радње романа везана је за период после Другог светског рата. Вероватно се сећаш дела кад Слободан одлази у цркву, а отац га одмах испитује о томе, још за време своје паузе, иако је паузе на послу користио у друге сврхе. Вероватно знаш из историје да је реч о социјалистичком времену када религија није била на цени.

Симболика у роману

Кроз цели роман се провлаче корњаче. Посебно је важна Грета, корњача коју је наш главни јунак добио од Рашиде. Верујем да ти је симболика јасна. Размисли о томе па ћемо разговарати на часу.

 Glasam za ljubav 4

ТЕМАТСКО-МОТИВСКЕ ЦЕЛИНЕ

1. Љубав у школским данима

Љубав у школским данима обележава и овај роман. Слободан осећа љубав према Рашиди, а на свој начин и према Нели.

2. Сукоби са професорима

Сукоби са наставницима су такође незаобилазни у време школовања. Шта би ти да кажеш на ову тему?

3. Породични односи

У роману су приказани и породица и породични односи. Читаоци се упознају са једном великом нескладном раздвојеном породицом. Истакнута је строгост оца и очуха. Наспрам тој строгости налази се нежност мајке. Мајка Слободану „изгледа као слика коју  је видео у музеју, сву начињену од плавих и златних боја. Рашида личи на њу: исте светле непокорне очи, лепа златаста коса, нешто лако, мачкасто и тврдоглаво у покретима”.

4. Другарство и издаја

Другарство и издаја представљају окосницу школских дана и необилазни су део одрастања. Размисли о овим мотивима и повежи их са сопственим искуством.

5. Жеље и могућности

Размисли о јунацима овог романа. Сети се шта желе, а онда размисли да ли су у могућности да своје жеље и остваре.

 Glasam za ljubav 5

Начини приповедања

Што се тиче начина приповедања, мислим да не треба нешто посебно да ти причам ја о томе. Рекла бих само да главни лик, Слободан Галац, прича у првом лицу. Он је типичан пример субјективног наратора. Садржај романа видимо његовим очима. Остало – на часу, али размисли о начинима приповедања.

КЊИЖЕВНОТЕОРИЈСКЕ ОДРЕДНИЦЕ

КЊИЖЕВНИ РОД – епика / епска поезија

КЊИЖЕВНА ВРСТА – роман

ТЕМА романа су догађаји и доживљаји Слободана и Рашиде и других становника Каранова, а сви незаобилазни за развој личности главног јунака. Једно је сигурно: тема романа се налази у једној речи – ЉУБАВ. Кроз цели роман се прати школска љубав шеснаестогодишњака и њихов однос према другарима, школи, родитељима, али и однос окружења према њима.

ИДЕЈА романа је ауторкина жеља да представи период сазревања и прве љубави у животу шеснаестогодишњака уз осврт на све факторе који су тада од великог утицаја и значаја.

ПОРУКЕ романа су многобројне. Ово су само неке од њих, а налазе се у самом делу:

  • „Једини Бог у свету без богова још је само писац”.
  • „Помислих да би згодно било пронаћи неки оклоп и за себе”, у поређењу с тврдоглавом и заштићеном корњачом.
  • „Моја савест  разговарала је са мном. Увек сам наслућивао да је прилична стока та моја савест…”
  • „Човек или воли неког па нема потребе да му наноси бол, или не воли и окреће се и одлази својим путем”.
  • „Зашто се рађамо, боже свети, и зашто смо осуђени да рађамо?”
  • „…огромна већина људи живи под оклопом. За сваког је тај оклоп различит, али је свеједно оклоп, тежи или лакши, шаренији или мање шарен. Оклоп”.
  • „Корањаче су у суштини неуништива бића”. Не може да замисли људе које познаје без оклопа, јер би и они угинули, као што би и корњаче без оклопа.
  •  „Било је то чудно осећање да си потпуно усамљен, а да је неко, ко зна где, усамљен исто тако”.
  • „Оно што ће се десити, десиће се. Не вреди унапред разбијати главу око тога. Увек се може наћи нека галванизирана жаба да ствари изврне за сто осамдесет степени. Немогуће је унапред знати каква”.
  • „Тај чопор корњача обучен у приче о врлини! Могли сте читаву вечност трчати да бисте наишли ма на једну попут Грете”.
  • „Људи лако губе поверење у себе, иако и то није важно”.

ЛИКОВИ У РОМАНУ

О којим би ликовима требало рећи понешто?

  • Слободан Галац: Наравно, на првом је месту. Дечак који се ни по чему не разликује од деце било ког времена. Скупљаш ли и лепиш по зидовима своје собе слике омиљене личности из света уметности. Сећаш се, он је волео Мерлин Монро. Много је људи око њега који мање или више утичу на њега. Породица га баш и не чини нешто срећним. Поред многобројних чланова породице, он још памти бабу и ујака. Често се сети своје бабе по оцу. Она је у себи имала мађарске крви. Умрла је кад је био трогодишњак. Памти је највише по томе што га је водила у цркву. Његово детињство је на свој начин обележио и ујак Драгутин који је умро у карановачком затвору.
  • Слободанов отац: Професор књижевности, није баш прави пример оца. Он туче своју децу, а вара и другу жену као што је то чинио Слободановој мајци.
  • Слободанова мајка: Запослена је у банци. Кроз живот је прате бројни успони и падови. Има још две ћерке, тринаестогодишњакиње Јасмину и Драгану.
  • Слободанов очух Тимотије: Успешан је у свом послу. Он је директор фабрике конзерви. Сав је од реда и рада. Наравно, у Слободану види пропалицу.
  • Маћеха Станика: И ова жена чини део Слободановог света. Слободан је зове по имену. Зашто?
  • Весна: Ко је она? Слободанова полусестра по оцу и „једини лаф у породици”.
  • Влада: Слободанов брат по оцу који је стажиста медицинар, али му је животни сан да буде глумац. Воли девојке, а и оне воле њега.

Поред чланова породице, много је и других ликова који утичу на главног јунака.

  • Рашида: Свакако треба издвојити ову 14-годишњакињу која иде у Веснин разред. Има тетку у Сарајеву. Јасно ти је зашто је овај податак важан. Иначе,мајка јој је умрла од побачаја пре пола године што Слободан није знао. Видиш ли нешто чудно у томе? Објасни своје размишљање. Рашидин отац, железничар, од великог је значаја у роману, бар за Рашиду. Због очевог посла живе у кући крај рампе. Име је добила по турској баби, што је опет податак који има утицај на сам ток романа. Њен животни пут полако, али сигурно, поред оца, обликује и цела њена породица. Поред ње, у породици је још осморо деце. Два брата су јој ожењена. Рашида не може да схвати да их њихов живот није ничему научио. Не иде јој у глави да се и у братовљевим породицама коте деца као пацови.
  • Ненад Чичак: Овај необични младић познат је као Атаман. Знаш ли порекло његовог надимка? Надимак је добио по Атаманима, Татарима, а веза се крије у агресивности. Он је Слободанов и Рашидин друг. Бар је то био на почетку…
  • Мита Попара: Познати носач писама, али њега у роману одликује то што се не подноси са Слободаном.
  • Неда: Најлепша 14-годишњакиња у крају. Потиче из породице са много деце, а отац јој је грађевински радник и пијаница. Лепота и породични услови је не спречавају да жели. Наиме, она би студирала нуклеарну физику.

Наставници у роману такође су осликани животно и са пуно појединости:

  • Географичар Новак
  • Фискултурник Маркота нема ни 25 година. Прича се да му је вереница из Београда.
  • Физичарка Меланија Бранковачка има 50 година.
  • Сергеј Иванович Багрицки, наставник руског језика, дошао је са женом и мачком у Купиново. Сада има 17 мачака, али не и жену. Умислио је да да је Евгеније Оњегин. Тврди да је потомак грофова, а сви знају да је био коњички капетан. Има око 70 година.
  • Математичар, дугачки Влада Хаџи-Николов, заменио је Мајтењија.

Бароница је такође један од занимљивијих ликова одраслих у роману. Мисли се да да је од Естерхазијевих. У њеном случају би већ ваљало размислити о симболици.

 Glasam za ljubav 6

Размисли о следећем:

1. Помиње се пролазак испод дуге. У овом је роману то Рашидина идеја. Искрено верује да ће им се онда испунити све жеље. Јесмо ли досад разговарали о проласку испод дуге. Шта смо читали?

2. На једном месту се помиње Нобелова наградица. Зашто је приповедач искористио деминутив?

3. На мене је посебан утисак оставио следећи део:

…али оно што ћу памтити нису биле те идиотске њушке, већ Меланијино одједном посивело лице са нечим око усана што није било ни грч, ни разочарање већ опуштеност и ужас. Ако сте некад видели како изгледа воћњак пет минута после града, схватићете шта хоћу да кажем! Тренутак или два Меланија је стајала неодлучно, држећи цвеће у рукама, а затим је потрчала и тако, у трку, окренула се као да не зна куда ће, опет се вратила на скелу, и лепршајући светлом хаљином скочила у Тису”.

На тебе?

4. Да имаш могућност, како би гласио твој завршетак романа?

5. Због чега је вредело прочитати овај роман? Наравно, ако имаш супротно мишљење, изнеси га.


Преузми следећи документ и размисли о његовом садржају Wink