НЕМУШТИ ЈЕЗИК - народна приповетка
- Сети се основних карактеристика народне књижевности, а посебну пажњу посвети подели народне прозе.
- Наведи најмање пет порука којима те је научила ова приповетка.
- Издвој фантастичне, бајковите мотиве из приповетке.
- Издвој реалне мотиве из приповетке.
- Подели приповетку на целине поштујући композиционе целине епског (и драмског) дела.
- Анализирај ликове чобанина и његове жене, аргументујући сваку особину примером из приповетке.
НЕМУШТИ ЈЕЗИК
За почетак бих ти скренула пажњу на ГЛАВНИ МОТИВ, који је уједно и ИНТЕРНАЦИОНАЛНИ. Наиме, реч је о говору животиња или немушти језик. Можеш ли објаснити појам „немушти језик”? Јасно ти је да ово није прво књижевно дело у коме ликови могу разумети животиње:
Доктор Дулитл, Хју Лофтинг
Могли из романа „Књига о џунгли” Радјарда Киплинга
Тарзан, Едгар Рајс Бароуз
Занимљивост:
Ово дело записао је Вук Караџић од трговца Грује Механџића (из Сентомаша, данашњи Србобран), током 1829. године док је боравио у Земуну. Сâм је дотеривао језик и стил у народном руху.
Мање познате и непознате речи
- БЛАГО (…крену благо кући.) – драгоцености, богатство
- ЗАИШТЕТИ – тражити
- ИЗБАВИТИ – спасити, помоћи
- КУРЈАК – вук
- ЛАСНО – лако
- ЛИЦЕМ НА БОЖИЋ – уочи Божића
- МРС – храна која у себи садржи масноће (месо, сланина, млечни производи)
- ОПРАВИТИ СЕ – спремити се
- ПОДАТИ – дати
- С ОТИМ БЛАГОМ – с тим благом
- САЛАШ – пољско имање изван села с кућом и економским зградама
- СВАБИТИ – намамити, привући животиње
- ТИЦЕ – птице
- ШИЉЕЖЕ – јагње старо годину дана
Ово дело до самог краја наводи на размишљање. Велико је питање пред нама данас о ономе што је народни приповедач исказао о односима мушкараца и жена у прошлости. Неки чобанови поступци и особине немају оправдања. Или имају?!
Слична питања изазивају и друга дела народне књижевности, на пример, „Змија младожења” и „Баш-челик”.
Дело одликује занимљив стил и бројни интересантни изрази. Размисли о глаголу ЗАПОЖАРИТИ или исказу: ЗМИЈА ПИШТИ.
У вези са овим делом занимљиво је размислити и о контрастима којих има прилично. Размисли о њима:
верност – неверност
господари – слуге
материјално – духовно
муж (мушкарац) – жена
родитељи – деца
свет људи – свет животиња
стари – млади
Књижевнотеоријске одреднице
ТЕМА овог дела је немушти језик, што се види и из самог наслова, мада је можда прецизније рећи да је тема чобанов доживљај са змијом и немуштим језиком и његово одолевање бројним искушењима.
ИДЕЈА дела је жеља народа да нам дочара значај радозналости и у свакодневном животу и да нас подсети да ни у чему не смемо претеривати, мада истиче и неисцрпну мудрост народа и радозналост као непресушни извор нових сазнања и мудрости).
ПОРУКЕ овог дела су бројне, а дело се може повезати и са народним умотворинама:
- Батина је из раја изашла.
- Завист види ружу, али не и трње.
- Завист је као зрно песка у оку.
- Ко добро чини, добрим ће му се вратити.
- Ономе ко чини добро узвраћа се добротом.
- Савет слушај – својом главом мисли.
- Све што је претерано, није добро.
- Срећу и дугу не видимо изнад своје куће, већ само изнад туђе.
- У добру се не узвиси, у злу се не понизи.
- Чини добро, не кај се; чини зло, надај се.
Подела на целине
- УВОД (ЕКСПОЗИЦИЈА) – стари овчар и стадо
- ЗАПЛЕТ – спасавање змије од ватре и награда од змијског цара
- КУЛМИНАЦИЈА (ВРХУНАЦ) – богати овчар и Божић
- ПРЕОКРЕТ (ОБРТ) (ПЕРИПЕТИЈА) – неверство, издаја и хир радознале жене
- РАСПЛЕТ – мужевљево отрежњење
ПИТАЊЕ
НАРОДНА ПРИПОВЕТКА ИЛИ НАРОДНА БАЈКА?
Карактеристике бајке:
- добро увек односи победу
- награда главном јунаку за позитивне особине
- неодређеност времена, места и имена јунака
- подела ликова на добре и зле
- препреке и одолевање искушењима
- свет чудесног и преплитање с реалним
- стандардни почетак
- трочлана композиција и употреба броја ТРИ
- улога помагача
ПРОБАЈ!
Препричај ово дело измењеним редоследом, али не прескачи ништа што се у догодило. Ако ти је лакше, почни од оног дела који ти је наузбудљивији.
РАЗМИСЛИ
Замисли да игром случаја добијеш немушти језик. Шта би са њим?
Размисли и спреми се да образложиш своје мишљење.