НЕМУШТИ ЈЕЗИК - народна приповетка

  • Сети се основних карактеристика народне књижевности, а посебну пажњу посвети подели народне прозе.
  • Наведи најмање пет порука којима те је научила ова приповетка.
  • Издвој фантастичне, бајковите мотиве из приповетке.
  • Издвој реалне мотиве из приповетке.
  • Подели приповетку на целине поштујући композиционе целине епског (и драмског) дела.
  • Анализирај ликове чобанина и његове жене, аргументујући сваку особину примером из приповетке.

НЕМУШТИ ЈЕЗИК


За почетак бих ти скренула пажњу на ГЛАВНИ МОТИВ, који је уједно и ИНТЕРНАЦИОНАЛНИ. Наиме, реч је о говору животиња или немушти језик. Можеш ли објаснити појам „немушти језик”? Јасно ти је да ово није прво књижевно дело у коме ликови могу разумети животиње:

Доктор Дулитл, Хју Лофтинг

 

Могли из романа „Књига о џунгли” Радјарда Киплинга

 

Тарзан, Едгар Рајс Бароуз

 

Занимљивост:

Ово дело записао је Вук Караџић од трговца Грује Механџића (из Сентомаша, данашњи Србобран), током 1829. године док је боравио у Земуну. Сâм је дотеривао језик и стил у народном руху.

Мање познате и непознате речи

  • БЛАГО (…крену благо кући.) – драгоцености, богатство
  • ЗАИШТЕТИ – тражити
  • ИЗБАВИТИ – спасити, помоћи
  • КУРЈАК – вук
  • ЛАСНО – лако
  • ЛИЦЕМ НА БОЖИЋ – уочи Божића
  • МРС – храна која у себи садржи масноће (месо, сланина, млечни производи)
  • ОПРАВИТИ СЕ – спремити се
  • ПОДАТИ – дати
  • С ОТИМ БЛАГОМ – с тим благом
  • САЛАШ – пољско имање изван села с кућом и економским зградама
  • СВАБИТИ – намамити, привући животиње
  • ТИЦЕ – птице
  • ШИЉЕЖЕ – јагње старо годину дана

Ово дело до самог краја наводи на размишљање. Велико је питање пред нама данас о ономе што је народни приповедач исказао о односима мушкараца и жена у прошлости. Неки чобанови поступци и особине немају оправдања. Или имају?!

Слична питања изазивају и друга дела народне књижевности, на пример, „Змија младожења” и „Баш-челик”.

Дело одликује занимљив стил и бројни интересантни изрази. Размисли о глаголу ЗАПОЖАРИТИ или исказу: ЗМИЈА ПИШТИ.

У вези са овим делом занимљиво је размислити и о контрастима којих има прилично. Размисли о њима:

верност – неверност

господари – слуге

материјално – духовно

муж (мушкарац) – жена

родитељи – деца

свет људи – свет животиња

стари – млади

Књижевнотеоријске одреднице

ТЕМА овог дела је немушти језик, што се види и из самог наслова, мада је можда прецизније рећи да је тема чобанов доживљај са змијом и немуштим језиком и његово одолевање бројним искушењима.

ИДЕЈА дела је жеља народа да нам дочара значај радозналости и у свакодневном животу и да нас подсети да ни у чему не смемо претеривати, мада истиче и неисцрпну мудрост народа и радозналост као непресушни извор нових сазнања и мудрости).

ПОРУКЕ овог дела су бројне, а дело се може повезати и са народним умотворинама:

  • Батина је из раја изашла.
  • Завист види ружу, али не и трње.
  • Завист је као зрно песка у оку.
  • Ко добро чини, добрим ће му се вратити.
  • Ономе ко чини добро узвраћа се добротом.
  • Савет слушај – својом главом мисли.
  • Све што је претерано, није добро.
  • Срећу и дугу не видимо изнад своје куће, већ само изнад туђе.
  • У добру се не узвиси, у злу се не понизи.
  • Чини добро, не кај се; чини зло, надај се.

Подела на целине

  • УВОД (ЕКСПОЗИЦИЈА) – стари овчар и стадо
  • ЗАПЛЕТ – спасавање змије од ватре и награда од змијског цара
  • КУЛМИНАЦИЈА (ВРХУНАЦ) – богати овчар и Божић
  • ПРЕОКРЕТ (ОБРТ) (ПЕРИПЕТИЈА) – неверство, издаја и хир радознале жене
  • РАСПЛЕТ – мужевљево отрежњење

ПИТАЊЕ

НАРОДНА ПРИПОВЕТКА ИЛИ НАРОДНА БАЈКА?

Карактеристике бајке:

  • добро увек односи победу
  • награда главном јунаку за позитивне особине
  • неодређеност времена, места и имена јунака
  • подела ликова на добре и зле
  • препреке и одолевање искушењима
  • свет чудесног и преплитање с реалним
  • стандардни почетак
  • трочлана композиција и употреба броја ТРИ
  • улога помагача

ПРОБАЈ!

Препричај ово дело измењеним редоследом, али не прескачи ништа што се у догодило. Ако ти је лакше, почни од оног дела који ти је наузбудљивији.


РАЗМИСЛИ

Замисли да игром случаја добијеш немушти језик. Шта би са њим?


Размисли и спреми се да образложиш своје мишљење.

Немушти језик – предност или невоља