СРПСКА ДЈЕВОЈКА - народна песма

Српска дјевојка

или

У Милице дуге трепавице

 

Пре него што прочиташ песму, размисли о наслову. Имаш ли идеју о чему ће бити речи у песми?

СРПСКА ДЈЕВОЈКА

(или)

У МИЛИЦЕ ДУГЕ ТРЕПАВИЦЕ

Песма је прочитана, али остаје да размислиш о значењу самог наслова. Да ли ти је и по наслову било јасно да је реч о љубавној песми иако се љубавна осећања само наслућују?

Мислим да ти је ова једна песма довољна да схватиш одлике љубавних песама у народној књижевности. Размисли о њима, па ћемо разговарати на часу. Сети се, можда се и теби десило да избегаваш нечији поглед Smile Можда бисмо и о томе могли да разговарамо.

Да би ти било јасније о чему је реч у овој песми, потребно је да се информишеш о животу наших предака и њиховом васпитању. Верујем да је твоје размишљање о понашању и васпитању сасвим другачијем. Упореди ондашње време са данашњим, јер ћемо и о томе разговарати.

Треба да знаш да је ову песму на молбу Вука Стефановића Караџића испевао Сима Милутиновић Сарајлија. Нисам сигурна да знаш ко је он, па се информиши на овим странама:

Иначе, ова песма је била мото у  Вуковој „Малој простонародној славено-сербској пјеснарици”. Знаш ли шта је мото?

Шта мислиш, зашто је Вук желео да се баш ова песма нађе у његовој првој збирци песама.

Није тешко погодити да је реч о лирском књижевном роду, а да песма припада народним лирским љубавним песмама.

Тему и идеју одреди самостално, а онда обрати пажњу на истакнуте мотиве: лепота, заљубљеност, упорност, тајанственост, мудрост, поштење. Од мотива на које мање или више обраћамо пажњу и у свакодневном животу свакако су очи и коло. Мотив виле је присутан и у овој песми, мада смо се са вилама дружили при обради митолошких народних песама. У песми се истиче и мотив облака и муња. Сећаш се, мотиви могу бити динамични и статични. Шта мислиш, којој групи припадају мотиви облака и муња?

srpska djevojka 1

Мотив традиције је у уској вези са мотивима физичке и духовне лепоте, али о њима размисли, па се спреми да причамо о томе у школи.

Ако бих те питала које начине изражавања препознајеш у овој песми, искрено се надам да ћеш препознати портрет, приповедање или нарацију и дијалог. Занимљиво је што у песми има аориста. На теби је да објасниш његову улогу у песми.

Као и у другим лирским остварењима, било да су део народне књижевности, било да су део уметничке књижевности, битно је осврнути се и на присуство и улогу лирског субјекта у песми. Претпостављам да знаш да је реч о младићу. Ако размишљамо о њему, јасно нам је да заљубљен. Да ли се може говорити и о његовој истрајности и упорности, сналажљивости и домишљатости? Размисли о томе, па ћеш нам рећи своје мишљење на часу. С друге стране, зна се одувек да је заљубљено срце склоно идеализовању оних које воли. Покушај да из тог угла објасниш младићево емотивно стање.

Како се лирски субјекат оглашава и које чежње открива? Шта га је занело? Објасни уметничку улогу непосредног исповедања лирског субјекта. Протумачи уметничку улогу непосредног исповедања лирског субјекта у песми. Колико дуго га море љубавне чежње и која га тајна мучи?

О Милици, српској девојци, може се рећи да је скромна и лепа, загонетна и тајанствена, паметна, мудра и васпитана. Она је и стидљива, али и поносна, горда. Достојанствена је и научена је поштовању и неговању својих моралних особина. Можда би се још нешто могло рећи?

Из чије је перспективе виђена Милица? Размисли о значењима и уметничкој функцији хиперболе о девојчиним трепавицама. Зашто се младићу учинило да су Миличине трепавице потпуно прекриле њено лице?

srpska djevojka 2

Стигосмо и до порука. Неке би свакако могле бити:

  • „Већ девојка да гледам преда се”.
  • Очи су огледало душе.
  • Ономе ко зна чекати, време отвара врата. (народна пословица)

Смисли још неку.

СТИЛСКЕ ФИГУРЕ

  • СЛОВЕНСКА АНТИТЕЗА – „Ил’ си луда, ил’ одвише мудра, нит’ сам луда, нит’ одвише мудра, већ дјевојка да гледам преда се”
  • СТАЛНИ ЕПИТЕТИ – дуге (трепавице), румене (јагодице), бијело (лице), црне (очи), зелена (трава)
  • ГРАДАЦИЈА – момак гледа Милицу три године дана, сакупља коло девојака, девојке гледају ка небу
  • ХИПЕРБОЛА – дуге трепавице прекриле јој румен’ јагодице
  • КОНТРАСТ (АНТИТЕЗА) – ја је гледах три године дана / не могах јој очи сагледати

Ако те занима детаљнија анализа ове песме, можеш прочитати о њој више на страни: Српска ђевојка (Ризница српска).

srpska djevojka 3

Из свега наведеног није тешко дефинисати народну лирску љубавну песму.

Треба да знаш да је настала у далекој прошлости и једна је од најстаријих лирских врста. У љубавној народној лирици преовлађују мотиви истицања лепоте вољене особе, љубавне чежње, магијске радње да би се љубав придобила, патње двоје младих који су раздвојени и љубавни растанак. Разноврсна осећања износе се у опису догађаја или песничком сликом, било у дијалогу, било у монологу. Љубавне народне песме најчешће су испеване у осмерцу (стих од осам слогова) или десетерцу (стих од десет слогова). На пример:

srpska djevojka 4

Према кодексу културе и традицијом омеђених схватања, у лирским народним песмама пева се о одређеном типу лепоте. Патријархалне норме српског села успостављају каноне, а њих потврђују формуле укључене у опис девојке или младића. На одређен начин приказани су лице, стас, држање и понашање идеалне девојке, која је црнокоса, црноока, бела и румена, висока и танка, стасита, смерна, чедна и кротка. (…) Важност духовне димензије лепоте, али и идеалан физички изглед, који намеће колективни систем вредности, предочавају се посредством догађаја. Поред сведене лирске приче веома су честа средства обликовања – монолог и дијалог”.

(Снежана Самарџија, Увод у усмену књижевност, одломак)