ПОП ЋИРА И ПОП СПИРА - Стеван Сремац
Рано остаје без родитеља, те га ујак Јован Ђорђевић доводи у Београд на даље школовање. Опредељује се за студије историје на Великој школи у Београду и за припадност Либералној странци. Свој радни век провео је као професор у гимназијама у Нишу, Пироту и Београду.
- Више о Стевану Сремцу на интернет-страни: Фондација Стевана Сремца
ДЕЛО СТЕВАНА СРЕМЦА
- ВОЈВОЂАНСКА СРЕДИНА: „Поп Ћира и поп Спира” (1908)
- НИШКА СРЕДИНА: „Зона Замфирова”, „Ивкова слава”, „Ибиш-ага”
- БЕОГРАДСКА СРЕДИНА: „Чича Јордан”, „Кир Герас”, „Бури и Енглези”
- За више информација, можеш прочитати чланак на страни Википедије:
- Можеш уживати и у сценама из истоименог дела које се налазе на Јутјубу:
- Све што ти је потребно за анализу овог романа налази се у презентацији коју можеш преузети:
Поп Ћира и поп Спира
- Сигурно ти је занимљива страст наших попова према доброј храни. Шта се јело у оно време, Сремац нам је показао у свом роману. Ако би да научиш како се нека јела спремају, а помињу се у роману, погледај презентацију на Слајдшеру
- На овој страни Википедије можеш прочитати нешто више о животу и делу Ђорђа Балашевића:
РАЗМИСЛИ О АНЕГДОТИ НА ОСНОВУ КОЈЕ ЈЕ РОМАН И НАСТАО
- Шта те је у анегдоти о поповима насмејало? Испричај своју визију оживљене сцене туче попова. Размисли шта је у овој шали приказано као неприкладно и преувеличано. Које су се карактерне мане попова испољиле током сукоба и након њега? На основу понашања, речи и поступака обојице попова протумачи које се особине њихове професије извргавају подсмеху.
- Испричај како су попови поломљени зуби замењени коњским. Представи ток дијалога попа и владике. Образложи своја очекивања у вези са реакцијом владике. Зашто? Шта је у његовим речима и понашању добронамерно?
- Примети на који начин је анегдота испричана. Шта се у приповедању поповске заваде занемарује, а шта се детаљно приказује? Каква се значења таквим приповедањем формирају? Какве оштрије критике анегдота упућује?
ДОК ЧИТАШ РОМАН…
- Издвој сцене које су те у роману посебно засмејале. Објасни на који начин је у њима постизан комичан ефекат. Илуструј гледишта конкретним примерима. Примети везу између приповедачевих гледишта и хумора. Којим ставовима приповедач успева да те засмеје? Шта он најчешће излаже подсмеху и критици?
- Тумачи мотив гласина и оговарања у роману. Посредством ког лика је он нарочито истакнут у делу? Чиме фрау Габријела посебно засмејава читаоце? Окарактериши њен лик. Примети како она преноси и тумачи гласину о тучи попова. Каква значења она учитава у узроке и исходе скандала? Запази како други ликови дочекују и реагују на Габријелине вести. Какву слику друштва уочаваш у овим сценама? Примети сличности између приповедача романа и лика фрау Габријеле. Откриј дубље људске побуде за причом и причањем о непровереним вестима.
- Који ликове су ти током читања романа изазвали посебну пажњу? Због чега? Којим речима и каквим поступцима су те они насмејали? Између којих ликова се успостављају оштри контрасти? Које читалачке доживљаје и сазнања о карактерима ликова су постигнути карактеризацијом?
- Окарактериши ликове попа Ћире и попа Спире. Издвој појединости којима се сликају начин живота и службовања попова. Сагледај њихове ликове и карактере у критичком контексту. Тумачи пријатељство попова пре свађе. Зашто попови страхују од попадија, више него и од самог владике? Објасни гледишта поводом овог питања тумачењем понашањем попова током пута у Темишвар и након њега. Зашто је „темишварски мир” ипак само привидан?
- Проучи ликове попадија. Издвој њихове сличности, али и битне разлике. Запази на који начин у карактерима попадија долазе до изражаја лицемерје, ускогрудост и покондиреност. Због чега оне имају толику моћ над поповима? Проучи на који начин се карактери и гледишта попадија огледају у карактерима и ликовима њихових кћерки. Зашто родитељска љубав и брига не значе увек и добробит за децу?
- У какве су девојке израсле Јуца и Меланија? Које појаве и људске мане се критикују посредством Меланијиног карактера? Зашто Јуцина неспретност изазива читалачку наклоност? Које се вредности промовишу њеним ликом? Примети паралелизам између ликова учитеља Пере и берберина Шаце. Зашто су управо они прави избор за Меланију и Јуцу? Какве су супруге Меланија и Јуца постале? Која поповска кћер задобија приповедачеву наклоност? Зашто? У којим сценама је та наклоност непосредно изражена? Представи значења која се успостављају у епилогу романа.
САМО ЗА ВРЕДНЕ
ПРЕПОРУКА ЗА ЧИТАЊЕ
На странама Антологије српске књижевности можеш пронаћи, поред овог романа, и друга дела Стевана Сремца:
- ЗОНА ЗАМФИРОВА
- ЛИМУНАЦИЈА У СЕЛУ
- ПРОЗА
ЗАНИМЉИВОСТ: фељтон у тринаест наставака о Стевану Сремцу
МАЛО СМЕХА