ПОСЛЕНИЧКЕ НАРОДНЕ ЛИРСКЕ ПЕСМЕ
Сети се поделе књижевности. Онда се сети поделе народне књижевности. А онда се сети поделе народне лирске поезије. И онда неће бити проблема
¤ ¤ ¤ ¤ ¤
ЛИРСКЕ НАРОДНЕ ПЕСМЕ – Везане су за осећања и расположења у одређеним ситуацијама. У њима је описана нека животна ситуација и осећања која прате ту ситуацију. Кратке су и једноставне, мелодичне су и певају се. Најчешће се певају у групи, мада их може певати и појединац. Самим тим што се могу певати, лако су се и памтиле. Многе су ситуације у којима су се певале ове песме: славе, свадбе, мобе, прела. Као што знаш, постоји више врста лирских народних песама:
Нама су сада битне посленичке песме или песме о раду. Обрати пажњу, реч је о посленику (ономе ко ради), а не о посланику
О посленичким песмама прочитај и на страни блога моје колегинице Наташе Весела дружина - Посленичке народне лирске песме.
Стару Грчку смо помињали, али не и песника Еурипида. Зашто је сада он битан? Зато што је још он говорио о раду. Рекао је: „Рад је створио човека”. Баш ме занима шта ти мислиш о овој његовој реченици.
Шта треба да знаш у вези са посленичким народним лирским песмама? Обрати пажњу!
¤ ¤ ¤ ¤ ¤
ЈАБЛАНОВА МОБА
- БИТИ – ударати
- МОБА – колективни, добровољни и бесплатни рад на сеоском имању о неком празнику
- ЈЕЗДИТИ – јахати на коњу
- КОЊИЦ – коњ
- БОСИЉАК – биљка
О моби више можеш сазнати ако прочиташ чланак „Градим кућу – дођи ми на мобу” (блог: Народна традиција у школи).
Наравно, ову реч је и Вук објаснио у „Српском рјечнику”:
„Код Срба је обичај да иду љети у неке свеце, кад не смију себи радити, газдама на мобу, тј. без плате, само за јело и пиће. Највише иду на мобу те жању (ријетко косе, копају кукурузе, купе сијено или шљиве - кашто се и преде на моби); зато се жетелачке пјесме зову и мобарске пјесме. На мобу највише иду млади момци, дјевојке и младе, и свако се обуче и накити, као на Васкрсеније, или на Цвијети, кад иде цркви или намастиру, па цијели дан жањући пјевају, шале се и веселе, а послије вечере играју и пјевају до неко доба ноћи. / ... / Моба се обично купи на мрску, а домаћин треба да је части као да слави крсно име (зато свагда и зову газде на мобу, јер сиромаси немају чим да часте). На мобу дођу и пријатељи из другијех села и сваки доведе са собом по неколико момчади, ђевојака и млади. На мобу се отимају који ће поћи”.
Кључна реч песме и Вуковог објашњења јесте МОБА. Објасни разлику између та два текста о моби.
- Како објашњаваш Јабланову молбу упућену мобарима да тише певају?
- Објасни какво расположење влада међу мобарима.
- Протумачи какви су међуљудски односи приказани у овој песми.
- Упореди Јаблана и његову госпођу. Образложи свој закључак.
- Наведи неколико особина које би верно дочарале Јаблана.
- Зашто се у Јаблановој руци налази баш босиљак?
О босиљку смо и раније говорили. У петом разреду. Чисто ради подсећања, БОСИЉАК представља љубав и здравље у народу и за њега су везани бројни обичаји, почев од рођења. Бебама се босиљак ставља у колевци поред главе. Младе девојке су користиле босиљак као украс или су га носиле испод кошуља. Босиљак им је служио и за одгонетање вечитог девојачког питања везаног за удају. На венчању су се младенци гледали кроз босиљак. Што се тиче здравља, веровало се да здравље доноси купање у води у којој се налазио босиљак, а одувек се зна да је храна зачињена босиљком корисна за опште здравствено стање.
О босиљку је Павле Софрић Нишевљанин у свом делу „Главније биље у народном веровању и певању код нас Срба” записао да је то миришљав царев цвет и да се неговао као знак бесмртности. За босиљак је везан и култ у Индији, јер се веровало да он помаже у свим животним ситуацијама. Постоји и хришћанска легенда према којој се босиљак појавио на Голготи као сведок Исусовог страдања. Тек касније босиљак симболизује љубав и то, пре свега, женску.
- Издвој стилске фигуре у стиховима из којих се сазнаје каква је Јабланова госпођа.
- Песма почиње стилском фигуром са којом се не срећеш први пут. Наравно, реч је о словенској антитези која на свој начин представља проширено поређење. Већ знаш да се често налази на почетку лирских и епских песама. Сећаш ли се зашто их је народни певач користио? Сигурно препознајеш три обавезна елемента ове стилске фигуре. О којим је елементима реч? / Словенска антитеза /
¤ ¤ ¤ ¤ ¤
НАДЖЊЕВА СЕ МОМАК И ДЕВОЈКА
- Протумачи колико је реално да девојка наджњева и натпија момка?
- Зашто је народном певачу симпатичнија девојка од младића?
- Зашто девојка ситан везак везе док момак спава?
- Ко је победник у приказаном такмичењу?
- Осмисли неколико порука ове песме.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤
ЖЕТВУ ЖЕЛА ЛЕПОТА ДЕВОЈКА
- РОГОЗ – трска
- ЛИСКА – лист
- ЛАЂАНА – хладна
- СТРЊИКА – стабљика пожњевеног жита
- Анализирај песму према одликама које посленичке песме имају.
- Издвој сталне епитете из ове песме.
Мало граматике
- Пронађи занимљивост у вези са употребом једног глаголског облика у овој песми.
- У овој песми се налази један компаратив. Пронађи га и објасни зашто овај облик није исправан.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤
КЊИЖЕВНИ РОД – лирика / лирска поезија
КЊИЖЕВНА ВРСТА – посленичке народне лирске песме
ТЕМА се односи на сваку песму појединачно, али су у основи свих песама – рад и љубав.
ИДЕЈА народног певача је да овековечи значај људског рада и љубави у свакодневним ситуацијама.
ПОРУКЕ се везују за сваку песму појединачно, али је почетна порука у свакој од њих да су рад и љубав неодвојиве људске потребе.
ЗАДАТАК
Одабери једну песму и илуструј је, а онда издвој васпитне и патријархалне елементе из ње.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤
За крај
- Традиционални занати (Етнографски музеј у Београду)
- Занат (Википедија)
- Списак заната (Википедија)
- Сећање на кујунџије, јорганџије и винклере (Политика онлајн)
Прочитај народну приповетку „Све, све, али занат” и размисли о садржају и порукама које се крију у њој.