ПОСЛЕНИЧКЕ НАРОДНЕ ЛИРСКЕ ПЕСМЕ

Сети се поделе књижевности. Онда се сети поделе народне књижевности. А онда се сети поделе народне лирске поезије. И онда неће бити проблема Smile

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

ЛИРСКЕ НАРОДНЕ ПЕСМЕ – Везане су за осећања и расположења у одређеним ситуацијама. У њима је описана нека животна ситуација и осећања која прате ту ситуацију. Кратке су и једноставне, мелодичне су и певају се. Најчешће се певају у групи, мада их може певати и појединац. Самим тим што се могу певати, лако су се и памтиле. Многе су ситуације у којима су се певале ове песме: славе, свадбе, мобе, прела. Као што знаш, постоји више врста лирских народних песама:

Poslenicke 1

Нама су сада битне посленичке песме или песме о раду. Обрати пажњу, реч је о посленику (ономе ко ради), а не о посланику Smile

О посленичким песмама прочитај и на страни блога моје колегинице Наташе Весела дружина - Посленичке народне лирске песме.

 Poslenicke 2

Стару Грчку смо помињали, али не и песника Еурипида. Зашто је сада он битан? Зато што је још он говорио о раду. Рекао је: „Рад је створио човека”. Баш ме занима шта ти мислиш о овој његовој реченици.

Шта треба да знаш у вези са посленичким народним лирским песмама? Обрати пажњу!

Poslenicke 3

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

ЈАБЛАНОВА МОБА

Poslenicke 4

  • БИТИ – ударати
  • МОБА – колективни, добровољни и бесплатни рад на сеоском имању о неком празнику
  • ЈЕЗДИТИ – јахати на коњу
  • КОЊИЦ – коњ
  • БОСИЉАК – биљка

О моби више можеш сазнати ако прочиташ чланак „Градим кућу – дођи ми на мобу” (блог: Народна традиција у школи).

Наравно, ову реч је и Вук објаснио у „Српском рјечнику”:

„Код Срба је обичај да иду љети у неке свеце, кад не смију себи радити, газдама на мобу, тј. без плате, само за јело и пиће. Највише иду на мобу те жању (ријетко косе, копају кукурузе, купе сијено или шљиве - кашто се и преде на моби); зато се жетелачке пјесме зову и мобарске пјесме. На мобу највише иду млади момци, дјевојке и младе, и свако се обуче и накити, као на Васкрсеније, или на Цвијети, кад иде цркви или намастиру, па цијели дан жањући пјевају, шале се и веселе, а послије вечере играју и пјевају до неко доба ноћи. / ... / Моба се обично купи на мрску, а домаћин треба да је части као да слави крсно име (зато свагда и зову газде на мобу, јер сиромаси немају чим да часте). На мобу дођу и пријатељи из другијех села и сваки доведе са собом по неколико момчади, ђевојака и млади. На мобу се отимају који ће поћи”.

Poslenicke 5

 Кључна реч песме и Вуковог објашњења јесте МОБА. Објасни разлику између та два текста о моби.

  • Како објашњаваш Јабланову молбу упућену мобарима да тише певају?
  • Објасни какво расположење влада међу мобарима.
  • Протумачи какви су међуљудски односи приказани у овој песми.
  • Упореди Јаблана и његову госпођу. Образложи свој закључак.
  • Наведи неколико особина које би верно дочарале Јаблана.
  • Зашто се у Јаблановој руци налази баш босиљак?

О босиљку смо и раније говорили. У петом разреду. Чисто ради подсећања, БОСИЉАК представља љубав и здравље у народу и за њега су везани бројни обичаји, почев од рођења. Бебама се босиљак ставља у колевци поред главе. Младе девојке су користиле босиљак као украс или су га носиле испод кошуља. Босиљак им је служио и за одгонетање вечитог девојачког питања везаног за удају. На венчању су се младенци гледали кроз босиљак. Што се тиче здравља, веровало се да здравље доноси купање у води у којој се налазио босиљак, а одувек се зна да је храна зачињена босиљком корисна за опште здравствено стање.

Poslenicke 6

О босиљку је Павле Софрић Нишевљанин у свом делу „Главније биље у народном веровању и певању код нас Срба” записао да је то миришљав царев цвет и да се неговао као знак бесмртности. За босиљак је везан и култ у Индији, јер се веровало да он помаже у свим животним ситуацијама. Постоји и хришћанска легенда према којој се босиљак појавио на Голготи као сведок Исусовог страдања. Тек касније босиљак симболизује љубав и то, пре свега, женску.

  •  Издвој стилске фигуре у стиховима из којих се сазнаје каква је Јабланова госпођа.
  • Песма почиње стилском фигуром са којом се не срећеш први пут. Наравно, реч је о словенској антитези која на свој начин представља проширено поређење. Већ знаш да се често налази на почетку лирских и епских песама. Сећаш ли се зашто их је народни певач користио? Сигурно препознајеш три обавезна елемента ове стилске фигуре. О којим је елементима реч? / Словенска антитеза /

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

НАДЖЊЕВА СЕ МОМАК И ДЕВОЈКА

  • Протумачи колико је реално да девојка наджњева и натпија момка?
  • Зашто је народном певачу симпатичнија девојка од младића?
  • Зашто девојка ситан везак везе док момак спава?
  • Ко је победник у приказаном такмичењу?
  • Осмисли неколико порука ове песме.

 ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

ЖЕТВУ ЖЕЛА ЛЕПОТА ДЕВОЈКА

  • РОГОЗ – трска
  • ЛИСКА – лист
  • ЛАЂАНА – хладна
  • СТРЊИКА – стабљика пожњевеног жита

- Анализирај песму према одликама које посленичке песме имају.

- Издвој сталне епитете из ове песме.

Мало граматике Smile

- Пронађи занимљивост у вези са употребом једног глаголског облика у овој песми.

- У овој песми се налази један компаратив. Пронађи га и објасни зашто овај облик није исправан.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

КЊИЖЕВНИ РОД – лирика / лирска поезија

КЊИЖЕВНА ВРСТА – посленичке народне лирске песме

ТЕМА се односи на сваку песму појединачно, али су у основи свих песама – рад и љубав.

ИДЕЈА народног певача је да овековечи значај људског рада и љубави у свакодневним ситуацијама.

ПОРУКЕ се везују за сваку песму појединачно, али је почетна порука у свакој од њих да су рад и љубав неодвојиве људске потребе.

ЗАДАТАК

Одабери једну песму и илуструј је, а онда издвој васпитне и патријархалне елементе из ње.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤

За крај Smile

Прочитај народну приповетку „Све, све, али занат” и размисли о садржају и порукама које се крију у њој.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤